بیتافیلم
بهگزارش ۳۰نما، «آبری پلازا» و تهیهکننده فیلم «مگالوپلیس» از کاپولا در برابر اتهامات حمایت کردند.
یکی از تهیهکنندگان «مگالوپلیس» به مطرح شدن اتهامات بدرفتاری «فرانسیس فورد کاپولا» با عوامل واکنش نشان داده و میگوید هیچ شکایتی به او گزارش نشده است.
«گاردین» چند روز مانده به اکران این فیلم ۱۲۰ میلیون دلاری در جشنواره کن از چندین منبع ناشناس نقل میکند که کاپولا با عوامل فیلم از جمله بازیگران زن بدرفتاری کرده و «اغلب در تریلرش ماریجوانا» مصرف میکرده است. یکی از آنها ادعا میکند که کاپولا برای مثال زنان را به سمت خود میکشیده تا روی زانوی خود بنشاند و یا در زمان فیلمبرداری یک صحنه کلوب شبانه، کاپولا سعی کرده برخی از بازیگران زن سیاهی لشکر برهنه را ببوسد و ادعا کرده است که هدف «سر حال آوردن» آنها بوده است.
«دارن دمتره» تهیهکننده اجرایی «مگالوپلیس» از کاپولا در برابر این اتهامات دفاع کرده و میگوید چند بازیگر سیاهی لشکر را به شکل دوستانه بوسیده و هیچکس از رفتار کارگردان ابراز نارضایتی نکرده است: «من فرانسیس و خانوادهاش را بیش از ۳۵ سال است که میشناسم و با آنها کار کردهام. به عنوان یکی از اولین دستیاران کارگردان و یک تهیهکننده اجرایی فیلم حماسی «مگالوپلیس»، من بر تولید پروژه نظارت و واحد دوم فیلمبرداری را مدیریت کردم. فرانسیس با موفقیت این پروژه مستقل عظیم را تولید و کارگردانی کرد، و تمامی تصمیمات دشوار را گرفت تا ما به موقع و بر اساس بودجه تعیین شده فیلم را تحویل دهیم، در حالی که به نگاه هنری او متعهد ماندیم.»
او ادامه میدهد: «صحنه کلوب تئاتری فیلم را طی دو روز فیلمبرداری کردیم و فرانسیس در اطراف صحنه قدم میزد تا فضای آن را با بغل کردن و بوسیدن عوامل و بازیگران پسزمینه روی گونه بسازد. با این روش الهام بخشیدن و ایجاد فضای کلوب که برای فیلم بسیار مهم بود کمک میکرد. از هیچگونه شکایت آزار یا بدرفتاری در طول فیلمبرداری پروژه آگاه نشدم.»
کاپولا بودجه ۱۲۰ میلیون دلاری فیلم را شخصاً تأمین کرده و قوانین فیلمسازی هالیوود را زیر پا گذاشته است. یکی از تهیهکنندگان هالیوودی ناشناس به «ورلد آو ریل» میگوید این اتهامات «توطئهای» برای «نابود» کردن کاپولا و مدل فیلمسازی اوست: «این گزارش چیزی جز کمپین افترازنی از سوی استودیوهای وحشتزده نیست که از برخورد کاپولا با مدلهای فیلمسازی آنها راضی نیستند.»
در این گزارش آمده است: «باید یادآوری کرد که هالیوود ریپورتر، ورایتی و حتی گاردین، در گذشته حکم سخنگوی استودیوها را داشتهاند، و این نوع گزارشها برای اهداف معین طراحی شدهاند.»
«آبری پلازا» بازیگر «مگالوپلیس» از سوی دیگر به «ددلاین» میگوید کاپولا نیازی به دفاع او ندارد: «به نظر من [شایعهها] مضحک بودند. حاضرم تمام قد از فرانسیس دفاع کنم، اما او نیازی به دفاع من ندارد. به نظر من وقتی درون [نظام فیلمسازی] باشید و بدانید که واقعاً چه اتفاقاتی در حال وقوع است، تقریباً فکر میکنید: «بگذار گزارشهای خودشان را بسازند و هیاهوی بزرگی برای به پا کنند. چرا که نه؟ فیلم بیشتر جلب توجه میکند.» به نظر من در نهایت به فیلم کمک میکند.»
پلازا اضافه میکند: «مردم این را میخواهند، بهویژه در مورد او که فیلمی پرحاشیه مثل «اینک آخرالزمان» (Apocalypse Now) را ساخته. میخواهند به یک فاجعه تبدیل شود، یک حماسه بزرگ می خواهند… یا هرچه. با توجه به شناختی که از فرانسیس دارم، میدانم که به هیچ وجه او را ناراحت نمیکند، از داستانهایی که درباره فیلمش میگویند لذت میبرد، میگوید: «ادامه دهید، هر داستانی میخواهید بسازید.»»
پلازا میگوید کاپولا روشی «جادویی» برای کارگردانی و الهامبخشی به بازیگران دارد: «وقتی فیلمهایش را ببینید حساش میکنید و من وقتی با او همکاری کردم حساش کردم. همه انتظاراتم برآورده شد. و در نهایت به نظر من او یک داستانسرای درخشان است، و به گمانم حرفی برای گفتن دارد. هر فیلمی که میسازد شور و شوقی در پس آن وجود دارد. حس میکنی که دلیلی برای ساخته شدنش وجود داشته. از نظر هنری ناب است. هرچند از نظر تجاری در طول سالیان گذشته به وضوح موفق بوده، اما هیچوقت به نظر نمیرسد که موفقت تجاری اهمیت داشته. او فقط میخواهد داستانی بازگو کند و با بازیگران بازی کند.»
پلازا در بخش دیگری از مصاحبه برخوردی با «سوفیا کاپولا» دختر کارگردان را به یاد میآورد: «او را نمیشناختم اما یکی از هوادارانش هستم. او ایستاد و گفت: «فیلم پدرم را به تازگی دیدهام.» خیلی ترسیده بودم، و منتظر یک نوع واکنش بودم.
گفت: «بازی تو در آن فیلم بسیار تحسینبرانگیز بود.» از واژه «تحسینبرانگیز» استفاده کرد به شکلی که فکر کردم: «آه، خدای من. نمیدانم منظورش چیست اما قبول میکنم.»»