بیتافیلم
سرویس سینمایجهان: با پوشش فستیوال فیلم کن ۲۰۲۴ همراه شما هستیم.
در این پست، برخی از نخستین واکنش منتقدان به فیلم دانهی درخت انجیر معابد، ساختهی محمد رسولاف را برای شما تدارک دیدهایم.
واکنشهای منتقدان به فیلم محمد رسولاف، که در آنها، اغلب بهمضمون اثر اشاره شده، و ادعاهای فیلمساز دربارهی ساختن یک فیلم دیگر در شرایط «ممنوعالکاری».
پیتر بردشاو در گاردین، از پنج، چهار ستاره یه این فیلم داده و نوشته است: داستان کارگردان تبعیدی از زنستیزی و دینسالاری مقامات رسمی در کشورش ممکن است ناقص باشد، اما در اهمیت آن هیچ شکی نیست… این فیلم ممکن است فیلم کاملی نباشد، اما بدون شک شجاعت دارد و مربوط است.
رایان لاتانزیو در ایندیوایر به فیلم نمرهی A- داده است: دانهی انجیر مقدس برخاسته از دوران حبس رسولاف در سال ۲۰۲۲ – درست در آستانهی قیام زن، زندگی، آزادی که از فوت مهسا امینی الهام گرفته – در زندان اوین در تهران است، جایی که او به دلیل سخنرانی علیه حکومت ایران زندانی شد. رسولاف با نوشتن فیلمنامه و فیلمبرداری این فیلم به صورت کاملاً مخفیانه و با خطر انداختن جان بازیگراناش، داستاناش را با شخصیت ایمان شروع میکند… او یادداشتاش را با این جملات به پایان میبرد: ایران هرگز از این فیلم حمایت نخواهد کرد، حمایت از آن به باقی دنیا بستگی دارد.
بن کرل در د رپ نوشته است: جداکردن یک اثر هنری از شرایط تولیدش، کار احمقانهای است، هنگام نوشتن دربارهی دانهی انجیر مقدس، کارگردان محمد رسولاف به سادگی اجازهی این کار نمیدهد.
چطور اجازهی این را میداد (جدا کردن اثر از فیلمسازش) وقتی که این کارگردان ایرانی زمانی که برای دومین بار از زندان خارج شده، فیلم را مخفیانه فیلمبرداری کرده است؟
وقتی رژیمی که او را متهم به فتنه کرده، سعی کرده است جلوی اکران این فیلم را در فستیوال فیلم کن بگیرد؟ چطور میتوان فیلم را از فیلمسازش جدا کرد وقتی فیلمساز از کشورش فرار کرده است و با حکم جدید هشت سال زندان، با در دست گرفتن عکس همهی بازیگرانش که چنین شانسی نداشتند، روی فرش قرمز راه رفته است؟
به خاطر همهی این دلایل و بیشتر از آن، اکران فیلم رسولاف رویداد برجستهی این فستیوال را رقم زد و هیچ دلی را از تاثیرش بینصیب نگذاشت.
جاناتان رامنی در اسکرین دیلی نوشته است: محمد رسولاف از تنشهای اجتماعی ایران، یک افشاگری ناقص اما فوری انجام داده است…