بیتافیلم
[پخش نخستین قسمت از “پنگوئن”با بازی کالین فرل در نقش اصلی با استقبال تماشاگران روبهرو شده و از آن بهعنوان پربینندهترین اپیسود پخش شده از سوی اچبیاو از زمان سریال آخرین بازماندهی ما یاد میشود و امتیاز بالایی هم از سوی تماشاگراناش بهدست آورده است. در این متن میخوانیم که در این سریال، باید دنبالِ چه باشیم؟!]
تبلیغات جدیدی که از سریال «پنگوئن» از شبکه HBO دیدهایم، ممکن است اطلاعات مهمی از دنیای «بتمن» مت ریوز را برایمان فاش کنند. این سریال، با بازی کالین فارل در نقش آزوالد کابلپات، قرار است پس از مرگ کارماین فالکون و به قدرت گرفتن او در دنیای زیرزمینی گاتهام را نشان دهد. بهگزارش دیجیکالامگ بامنبعِ اسکرینرنت، با اینکه نباید انتظار آن را داشته باشید که سریال «پنگوئن» شخصیتهای اصلی دیسی مانند بتمن و دشمنانش را به تصویر بکشد، همچنان احتمال آن وجود دارد که در این مجموعه، زمینهچینیهایی برای وقایع قسمت دوم «بتمن» مت ریوز وجود داشته باشد. یکی از احتمالات این است که در سریال، رویکرد جدیدی به یکی از شخصیتهای شرور دیسی (که هنوز تأیید نشده) ارائه شود.با اینکه هنوز نمیدانیم جیمز گان و پیتر سفران، مدیران جدید استودیوهای دیسی، دنیای دیسی را به کجا خواهند برد، دنیای بتمن مت ریوز با قدرت تمام به مسیر خود ادامه میدهد. ریوز در مصاحبهی اختصاصی با Collider جزئیات جدیدی از سریال «پنگوئن» با بازی کالین فارل فاش کرد و توضیح داد که چگونه این مینیسریال HBO Max در زمینهسازی برای دنبالهی «بتمن» ضروری خواهد بود. پس از موفقیت بتمن در گیشهی سال ۲۰۲۲، ریوز به یکی از ارزشمندترین آدمهای استودیوهای دیسی تبدیل شد. بنابراین، پس از ادغام برادران وارنر و دیسکاوری، شرکت یک قرارداد چندساله با او امضا کرد تا از ادامهی همکاری او اطمینان حاصل کند. یعنی همزمان که جیمز گان و سفران در حال ایجاد تغییر و تحولاتی در کل دنیای دیسی هستند، ریوز همچنان دنبال توسعهی دنبالهی «بتمن» و پروژههای فرعی آن است که یکی از موردانتظارترین آنها، سریال «پنگوئن» است.این سریال تمرکز خود را بر یکی از نمادینترین شرورهای کمیکهای بتمن یعنی پنگوئن میگذارد. در فیلم «بتمن»، پنگوئن در یک نقش مکمل در حد آدم دست راست کارماین فالکون (جان تورتورو) بود که در این مینیسریال حالا به نقش اصلی تبدیل شده است. پنگوئن احتمالا قرار است کنترل گاتهامسیتی را به دست بگیرد. مت ریوز توضیح داده که این اسپینآف «بتمن» به شدت با فیلم ارتباط خواهد داشت. در واقع، سریال «پنگوئن» نه تنها مستقیما از پایان داستان فیلم «بتمن» (۲۰۲۲) آغاز میشود، بلکه داستانش برای دنبالههای بعدی «بتمن» ضروری است و زمینهسازیهای لازم برای فیلمهای دوم و سوم آن را فراهم میکند. لورن لفرانک، نویسنده و شورانر سریال «پنگوئن» فاش کرده که داستان سریال، یک هفته پس از وقایع «بتمن» آغاز میشود و به طور مستقیم به «بتمن: قسمت دوم» ارتباط دارد که در حال حاضر، طبق زمانبندیها قرار است در تاریخ ۲ اکتبر ۲۰۲۶ اکران شود. پس «پنگوئن» بخشی مهمی از داستان بزرگتری خواهد بود که مت ریوز میخواهد با برنامههای دنیای «بتمن» روایت کند. پس اگر از جمله طرفداران بتمن هستید، باید این اسپینآف را هم ببینید. البته این خبر بدی نیست. فیلم «بتمن» آنقدر عالی بود که قطعا دیدن داستانهای بیشتر در این دنیا، آن هم با مرکزیت کاراکتری مثل پنگوئن و بازیگری کالین فارل واقعا هیجانانگیز است.البته HBO هم این هیجان را بالاتر برده، به طوری که تبلیغات سریال «پنگوئن» یک مرحله از تبلیغات معمول برنامههای دیسی فراتر رفتهاند. در تاریخ ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۴، روزنامههای ساختگی شهر گاتهام در منهتن پخش شدند. این روزنامهها به وقایع پایان فیلم «بتمن» (۲۰۲۲) و پیامدهای آن اشاره داشتهاند. به عنوان مثال، مشخص میشود اتاقهای فرار الهام گرفته از حملهی ریدلر به گاتهام و سیل بعدی، در سراسر شهر ظاهر شدهاند. طبق اخبار این روزنامهها همچنین تأیید شده که آلبرتو، پسر کارماین فالکون، به گاتهام بازگشته است. شخصیت آل فالکون پیش از این در فیلم «فلش» (The Flash) ظاهر شده بود؛ او در «فلش» نقشه داشت تا گاتهام را منفجر کند که البته نقشههایش به دست بتمن (بن افلک)، فلش (ازرا میلر) و واندر وومن (گل گدوت) همه نقش بر آب شدند. علاوه بر این دو اطلاعیه، تبلیغات سریال «پنگوئن» چهار نکتهی کلیدی دیگر را نیز فاش میکنند که ممکن است در دنبالههای فیلم «بتمن» از داستان آنها استفاده شود.
سریال «پنگوئن» ممکن است نسخهی متفاوت هاروی دنت را نشان دهداولین خبر در روزنامهی ساختگی «پنگوئن»، به اظهارات دادستان جدید گاتهام در مورد جرم و سیستم قضایی این شهر اشاره میکند. این خبر با این جمله آغاز میشود: «آیا سیستم قضایی ما به قدری خراب (dented) است که نمیتوان آن را اصلاح کرد؟» در ادامهی مطلب این توضیحات آمده است: «…هر دو طرف دادگاه همیشه در مورد نحوهی طبقهبندی جرایمی مثل سرقت اموال توافق ندارند.» میخواهیم توجه شما را به دو عبارت در این مطالب جلب کنیم، یکی «خراب» که در نسخهی انگلیسی از کلمهی dented برای آن استفاده شده و دیگری «هر دو طرف» که میتوانند به هاروی دنت اشاره داشته باشند که در کمیکها به دوچهره (تو-فیس) تبدیل میشود. در این روزنامه همچنین تصویری از دادستان وجود دارد که او را در قالب یک مرد جوان سفیدپوست به تصویر کشیده است.هاروی دنت گزینهی مناسبی برای یک آنتاگونیست اصلی یا فرعی در سریال «پنگوئن» است. اما فراتر از آن، این کاراکتر پتانسیل آن را دارد که در دنبالههای فیلم «بتمن» هم حضوری پررنگ داشته باشد؛ زیرا او میتواند با مجرمینی مثل خود پنگوئن و قهرمانانی مثل بتمن رودررو شود. هری لاوتی در فیلم جدید جوکر، «جوکر: جنون مشترک» (Joker: Folie à Deux) نقش هاروی دنت را بازی میکند و این ممکن است دنیای بتمن مت ریوز را به این سمت بکشاند که نخواهد از کاراکترهای یکسان در برنامههای دیسی خود استفاده کند؛ اما همچنان به نظر میرسد یک نسخهی جدید از هاروی دنت در راه است. برای مثال، یکی از راههایی که میتوان بین هاروی دنت فیلم دوم «جوکر» و هاروی دنت سریال «پنگوئن» تمایز ایجاد کرد، این است که دنت در نسخهی سریال در نهایت به شخصیت شرور و نمادین کمیکهای «بتمن» تبدیل شود.
شورشهای بلکگیت به یک دنبالهی بتمن شبیه به آرکام اشاره دارددومین خبر در روزنامهی «پنگوئن» با عنوان «هرج و مرج در بلکگیت؟» منتشر شده است. این خبر به شورشهای زندانیان در زندان بلکگیت اشاره دارد که ناشی از رشوه به کارکنان زندان، سلاحهای قاچاق و درگیریهایی است که ریدلر بر زندانیان میگذارد و آنها را تحریک به شورش میکند. مطلب موجود در روزنامه به این قضیه اشاره میکند که بسیاری از نگهبانان حاضرند در ازای قیمتی مناسب، هر چیزی را که زندانیان میخواهند به آنها بدهند. البته فعلا که به نظر میرسد همه چیز تحت کنترل باشد؛ اما به احتمال قوی، این خبر قرار است برای یک شورش بزرگ در گاتهام زمینهچینی کند و این شورشها در سراسر گاتهام به فرار جنایتکاران از زندان کمک خواهند کرد. آن هم نه تنها در بلکگیت، بلکه در تیمارستان آرکام که جایی است که ریدلر و جوکر در آن زندانی هستند. در واقع، ممکن است نقشهی فرار از زندان یکی از خطوط داستانی محوری در دنبالهی «بتمن» باشد که جوکر میخواهد از طریق ریدلر آن را عملی کندشکی در آن نیست که یکی از نسخههای پرطرفدار بتمن در بازیهای ویدیویی بتمن به تصویر کشیده شده است. در آن بازیها هم یک خط داستانی داریم که منجر به شورشهای گسترده در سراسر آرکام میشود و دیگر بتمن مجبور است همزمان با چند شرور کمیکها مقابله کند. این خط داستانی در کمیکها هم دیده میشوند و البته بهترین بازنمایی آن مربوط به فرنچایز بازیهای ویدیویی معروف به آرکام است. اگر بخواهیم معادلی مانند آن را در اقتباسهای سینمایی «بتمن» پیدای کنیم، میتوان گفت شورشهای بین در فیلم «شوالیه تاریکی برمیخیزد» (The Dark Knight Rises) نزدیکترین چیزی است که یک فیلم دیسی از یک داستان فرار از زندان نشان داده است. علاوه بر سریال «پنگوئن»، دنیای بتمن مت ریوز در ابتدا قرار بود یک سریال اسپینآف «پلیس گاتهام» (Gotham PD) و «تیمارستان آرکام» (Arkham Asylum) هم داشته باشد. با توجه به اینکه این مجموعهها کنسل شدهاند، احتمال زیادی وجود دارد که در سریال «پنگوئن» زمینهسازیهایی مبتنی بر داستان این مجموعههای کنسلشده ببینیم که ممکن است در «بتمن ۲» یا «بتمن ۳» به طور دقیقتری بررسی شوند. برای همین انتظار یک خط داستانی فرار از زندان را داشته باشید.
غیبت بتمن در سریال «پنگوئن» ممکن است به چند داستان کمیکها اشاره داشته باشدروزنامهی «پنگوئن» یک کاریکاتور جالب را نشان میدهد که در آن جیمز گوردون در کنار سیگنالی که برای خبر کردن بتمن استفاده میکنند ایستاده و یک افسر پلیس به او میگوید که هفتههاست خبری نیست! با توجه به این کاریکاتور، میتوانیم نتیجهگیری کنیم که بتمن چندین هفته است غیبش زده و شوالیهی تاریکی نتوانسته یا نخواسته که به سیگنالهای گوردون پاسخ دهد. این کاریکاتور همچنین یک گرافیتی را به تصویر کشیده که در آن از عبارات «انتقام» و «دروغ بس است» استفاده شده است. این نشان میدهد که ساکنان گاتهامسیتی هم از اقدامات بتمن و هم از ریدلر الهام گرفتهاند؛ زیرا بتمن مدام از کلمهی انتقام استفاده میکرد و ریدلر هم سر صحنههای جرم سرنخهایی میگذاشت که رویشان نوشته شده بود دروغ بس است. این یعنی شهروندان از آدمهای مختلفی طرفداری میکنند و ممکن است دودستگی در گاتهامسیتی ایجاد شده باشد.غیبت بتمن از انظار عمومی در سریال «پنگوئن» میتواند به یک یا چند داستان خاص از کمیکهای دیسی اشاره داشته باشد؛ به عنوان مثال، در کمیک «Batman R.I.P» داستان بتمن را دنبال میکنیم که مورد حملهی سازمانی به نام Black Glove قرار گرفته. آنها بتمن را مسموم کرده و میدزدند و بتمن سپس دوباره به وضعیت عادی زندگیاش برمیگردد و این یک بحران هویتی عظیم در این ابرقهرمان ایجاد میکند. در کمیک «Batman: No Man’s Land»، بتمن از گاتهامسیتی خارج میشود و تصمیم میگیرد از بیرون از شهر به بازسازی آن کمک کند. همزمان، جنایتکاران مختلفی از فرصت غیبت بتمن استفاده کرده و قلمروهای مختلفی در شهر برای خودشان میسازند.این یکی از خطوط داستانی است که به شدت با ماجرای سریال «پنگوئن» هم گره میخورد. با این حال، محتملترین گزینه این است که دنبالههای «بتمن» بخواهند به کمیک «Batman: The Court of Owls» ارجاع بدهند. در داستان این کمیک، سازمان مخفی تحت همین عنوان، شوالیهی تاریکی را در یک هزارتو گیر میاندازند، آن هم بدون آب و غذا و این منجر به دیوانه شدن بتمن میشود، تا جایی که او شروع به توهم میکند. سرنخ جغد ریدلر و موضوعات فیلم «بتمن» که به شدت با مسائلی مثل فساد سیستماتیک گره خوردهاند، میتوانند نشاندهندهی این باشند که سریال «پنگوئن» هم میخواهد به این موضوعات اشاره کرده و زمینههایش را برای دنبالههای بعدی فیلم «بتمن» فراهم کند. اگر فیلم دوم و سوم «بتمن» از این کمیکها برای داستان خود الهام بگیرند، میتوانید مطمئن باشید که بتمن این فیلمها، تاریکترین نسخهای خواهد بود که تاکنون از این ابرقهرمان در اقتباسهای سینمایی آن دیدهاید.
دنیای بتمن مت ریوز متروپلیس دارداخبار روزنامهی خیالی «پنگوئن» با شکایت یک شهروند گاتهامسیتی که نام خود را فاش نمیکند به پایان میرسد؛ خبری دربارهی اتاق فرار الهامگرفته از ریدلر. این شخص این سؤال را مطرح میکند: «آیا فرزندان ما نباید از کسانی الگو بگیرند که نشان میدهند مسئولیت کارهایشان را میپذیرند؟ چنین اتفاقی هرگز در متروپلیس رخ نمیدهد.» حتی با چنین جملهی کوتاهی، تبلیغات سریال «پنگوئن» نشان میدهد که متروپلیس در دنیای بتمن مت ریوز وجود دارد، اما اینکه آیا این نسخه از متروپلیس یک سوپرمن هم دارد یا خیر، هنوز مشخص نیست. با توجه به آنچه از اولین فیلم «بتمن» ریوز دیده بودیم، انتظارش را نداشتیم که اشاراتی به سایر شهرها و شخصیتهای دیگر کمیکهای دیسی را در این دنیا ببینیم. مثل راهی که فیلمهای کریستوفر نولان رفت و داستان خود را در گاتهامسیتی متمرکز کرد. از آنجا که «بتمن» (۲۰۲۲) بسیار تاریک و واقعگرایانه است، اشاره به متروپلیس که راهی برای حضور سوپرمن فراهم میکند، واقع غیرمنتظره بود.اگر ویدیوهای پشت صحنهی فیلم «بتمن» را دیده باشید، در آنجا بازیگرانی حضور داشتند که لباس سوپرمن و واندر وومن پوشیده بودند؛ البته خود قهرمانان نبودند و برای یک مراسم هالووین بود. مشخصا این صحنهها حذف شدند و نمیتوانید آنها را در فیلم نهایی پیدا کنید. دلیل استفاده از این لباسها هم مشخص نیست. با این حال، وجود آنها نشان میدهد که دنیای بتمن مت ریوز قرار بوده به نحوی شخصیتهای دیسی بیشتری را نشان دهد. ممکن است شخصیتهایی مثل سوپرمن و واندروومن در دنبالهی بتمن به عنوان شخصیتهای مهم در داستان حضور داشته باشند، یا اینکه هنوز در خفا به کارهای ابرقهرمانی خود ادامه میدهند و مردم شهر، آنها را در حد افسانهها و شایعات در نظر میگیرند. سریال «پنگوئن» ممکن است اشاراتی به این شایعات در متروپلیس داشته باشد یا حتی زمینهسازیهای لازم برای حضور این کاراکترها در فیلمهای دوم و سوم «بتمن» را فراهم کند.